Mannen som fick Paradiset

En dag satt Profeten Muhammad (frid över honom) tillsammans med sina vänner när han sa, 
”Nästa man som kommer in moskén kommer vara i Paradiset.” Mannen som steg in var ingen känd man, hans namn nämns inte ens i berättelsen. Nästa dag sa Profeten till sina vänner igen, ”En man kommer att stiga in och han är från Paradisets folk.” Samman man steg in i moskén. Den tredje dagen sa Profeten samma sak och samma man steg in i moskén.
En utav männen som suttit i moskén under dessa dagar var Abdullah ibn Amr al-’As. Han undrade vad som var speciellt med denne man. Han ville veta varför han blev lovad Paradiset. Abdullah gick fram till mannen och sa: ”Jag och min far har en konflikt och jag svor att jag inte skulle återvända hem på tre dagar och tre nätter. Skulle jag kunna få sova hos dig de här dagarna?”

Mannen bjöd hem Abdullah. Abdullah var en man som var känd för sin gudsdyrkan. Han fastade varje dag tills profeten sa till honom att endast fasta varannan, han läste ut koran varje dag tills profeten sa till honom att läsa färdigt koranen på tre dagar. Abdullah tänkte att mannen skulle be hela natten, men istället gick han och sov. Strax innan fajr bad han några rakah. På morgonen trodde Abdullah att mannen fastade men han åt. Han hörde honom aldrig säga något dåligt. I tre dagar hände samma sak.

När de tre nätterna var förbi sa Abdullah: ”Åh Allahs slav! Jag har inte lämnat min far och jag är inte arg på honom. Däremot hörde jag Allahs Sändebud (frid över honom) säga att du kommer vara i Paradiset och jag ville veta varför så att jag skulle kunna göra som dig. Nu när jag bott hos dig så tycker jag inte att du är speciell. Vad är det du gör som ger dig Paradiset?”

”Jag gör inte mer än det du sett.” svarade mannen.

Abdullah började gå därifrån men så ropade mannen på honom och sa: “Jo, det finns inget mer än det du sett förutom att innan jag somnar har jag inget hat, eller svartsjuka mot en annan muslim. [Jag förlåter alla muslimer]”

”Det är därför du får Paradiset för det är något vi inte klarar av”, svarade Abdullah.

 [Musnad Ahmad]

Kommentarer

Populära inlägg