Skola på distans i Sverige


Idag förstod jag att min väg i livet har gett mig kunskap inom ämnen som andra inte har därför tänkte jag dela med mig av dem till er som funderar på skola på annat sätt. Ibland kanske man vill ta ett sabbatsår eller vill prova något nytt men inte riktigt vet hur man ska göra när man har barn. För man sitter ju fast här i Sverige när skolåret rullar på...man vill ju inte att de ska komma efter.

Men det finns några alternativ...

För barn i årskurs 6 -9 finns en skola i Sverige som har rätten att bedriva skolor på distans. Den heter Sofia Distans och har sitt säte i Stockholm. Om man inte har "giltig anledning" att vara utomlands så kostar det över 50 000 kr för ett års studier. Giltig anledning kan vara CSN berättigade studier i annat land....prata med skolan för mer info.

Svenska kursen är subventionerad och kostar ca. 2700 kr sist jag kollade. Betygen skolan ger är godkända i Sverige så barnen kan läsa vidare med dessa.

Fördelar:

En självklar fördel är att du kan befinna dig vart du vill i världen. För er som reser mycket eller vill prova på att åka utomlands en period är detta ett gott alternativ. Du får betyg som är godkända för vidarestudier. Du behöver inte ha internet förutom då du ska skicka in uppgifterna. Inga online lektioner eller support. Mejl korrespondens är vanligast via deras plattform; first class. Barn som är snabba får väldigt mycket tid över till annat.

Nackdelar:

Jag har en hel del kritik och enda anledningen vi fortsatte med studier via Sofia Distans var betygen. Idag ger jag rådet att endast läsa åk. 9 resten är slöseri med pengar såvida du inte får utbildningen betalad av staten. Studierna är väldigt tråkiga, det finns inga som helst interaktion med andra elever eller lärare. Hade varit kul med online diskussioner tillsammans med lärare. Responsen är för det mesta väldigt torftig (med undantag från ett fåtal lärare). Ofta ges ingen möjlighet till att ändra i arbetet för att få högre betyg utan det du lämnar är det du får betyg på. Min son klagade på att de inspelade filmerna har usel kvalitet och ofta väldigt gamla. Du som handledare måste ha stenhård koll och hålla tiderna, det är ditt ansvar och inget som skolan kollar av särskilt ofta. Lägg upp en planering eller följ den du får från skolan.

Så om ditt barn inte ska läsa åk 9 men ni ändå vill åka utomlands och du inte vill att ditt barn ska komma efter finns två alternativ (förutom skola i landet ni ska till men ibland är inte det ett alternativ).

Det första är att prata med barnets lärare/rektor och fråga vilka ämnen de kommer läsa under året. Kanske är läraren villig att hålla kontakt med er under året för att berätta vad de läser i klassen så kan ni läsa detsamma i land x. Fråga om ni får låna med er böcker från skolan. Kanske kan ditt barn skicka uppdateringar från landet ni befinner er i till klassen. Ett gyllene tillfälle för klassen hemma att ta del av en ny kultur och hur det är att bo i främmande land. Men mycket beror på hur pass öppen läraren är och om den är villig att inse att den får något bra gratis som kan tillföra mycket i klassen i form av motivation, diskussioner i samhällsfrågor, geografikunskap, brevskrivning osv.

Om skolan helt är emot råder jag dig att ta 1-2 veckor för att sätta dig in i hemskolning.  Kolla på lektion.se för massor av tips och ideér för olika årskurser och ämnen. Där finns perfekta sammanfattningar på vad man "ska" läsa i de olika årskurserna. Sen är det bara att lägga upp mål med ditt barn, vad vill hen lära sig? Vad har hen svårt för idag? På vilket sätt lär sig hen bäst?
Min erfarenhet är att skolan är mycket prat och mål men i slutändan så är det ett fåtal barn som kommer ihåg det de lär sig. De lär sig inför proven och sen är det borta. Att lära sig är en process som tar tid och det man kommer ihåg är sådant man tyckte var roligt eller intresserad av. Om det endast är en begränsad tid ni ska iväg så jobba med teman som barnet gillar som inbegriper de flesta ämnena. Jag ska försöka lägga upp ett längre inlägg där jag går igenom hemskolning lite mer ingående in sha Allah.

Idag när skolan har blivit sämre finns en hel del sidor på nätet som försöker hjälpa eleverna (många mot betalning) för att klara målen och för att inte leva upp till mottot "en skola för alla". Vilken bluff, i en skola för alla skulle inte läxhjälp mm blomstra utan alla skulle lära sig i skolan. Vi är på väg mot den skolform som finns i arabvärlden som jag sett ner på. En skolform där man går i skolan för att få betyg medan lärandet sker efter skolan på privatlektionerna eller med föräldrarna. Som gynnar de rika medan de socialt utsatta blev ännu mer utsatta.... Det här var väldigt ovanligt under min skolgång på 90-talet innan skolan reformerades. Här kommer några sidor som jag använt mig av till mina äldre barn;

schoolido får man nuförtiden två veckor gratis sedan kostar det för att ta del av materialet. Mina barn har mest haft nytta av NO lektionerna och gjort de små testerna som finns att göra. För högstadiet och uppåt. Ok sida.

studi får man surfa runt gratis och titta på filmer som lärare lagt upp i de flesta ämnen. Efter en del av filmerna finns frågor. För högstadiet och uppåt. Bra sida.

länkskafferiet hittar massor av länkar till material för olika åldrar och ämnen. Surfa runt med ditt barn och se vad ni hittar.








Kommentarer

Populära inlägg