Den modiga hårfrisörskan

En natt kom ängeln Jibril till Profeten Muhammad (frid över honom) för att ta honom med sig på en himmelsfärd. Under denna färd såg Profeten många saker som ingen människa sett förut. Vid ett tillfälle kände han lukten av den godaste doft.
”Å Jibril, vad är det som luktar så gott?” frågade han.
”Det är doften från hårfrisörskan som brukade kamma håret på Faraons dotter”, svarade Jibril.
”Vad hände med henne?” frågade Profeten Muhammad. Jibril berättade då om den kvinna vars doft luktade så gott i Paradiset…
Hon var en kvinna som dyrkade Gud utan att någon visste om det. En dag när hårfrisörskan kammade håret på Faraons dotter gled järnkammen ur hennes hand ner på golvet.
”Bismillah (i Allahs namn),” sa hon när hon plockade upp kammen igen.
”Menar du min far?” frågade dottern som trodde att Faraon vad gud.
”Nej! Min Herre och din pappas Herre är Allah ” svarade hårfrisörskan.
”Det ska jag berätta för min far!” Och det gjorde hon.
Faraon beordrade att hårfrisörskan skulle komma till honom.
”Å du, har du en annan Herre än mig?” frågade han.
Hårfrisörskan svarade på samma sätt som hon gjort innan, ”Ja, min Herre och din Herre är Allah.”
Faraon beordrade tjänarna att värma upp en enorm koppargryta med olja. När den var tillräckligt varmt skulle hårfrisörskan slängas däri tillsammans med sina barn.
”Jag har en önskan”, sa hårfrisörskan när hon förstod vad som skulle hända.
”Vad är din önskan”, frågade Farao.
”Jag skulle vilja att mina ben och mina barns ben läggs i samma tyg och begravs bredvid varandra”, sa hon.
”Det kan vi göra”, sa Faraon sedan bad han vakterna att kasta i barnen framför moderns ögon, ett efter ett. Tillslut var det bara ett barn kvar, så litet att det fortfarande ammade. Nu såg det ut som om mamman ville ångra sig på grund av den lilla babyn.
”Å mamma, fortsätt, för straffet i detta liv är lättare att bära än straffet i Nästa liv.” Så hon fortsatte.”

Nu fick du reda på ett till barn som talade när det bara var en baby, kan du namnet på en annan?


Berättelsen i pdf finns här 

Kommentarer

Populära inlägg