Islam de första sju åren

Jag fick frågan om hur man lär sina små om islam...

Hela min blogg är ett tecken på mina desperata försök att förmedla denna underbara religion vidare till mina barn. Och jag brottas hela tiden med frågan hur? Hur gör man dawa på bästa sätt till sina barn?

Det fick mig att komma ihåg hur det var när mina äldsta var små....vi började leka skola redan när den äldsta var 4 år gammal. Jag packade deras ryggsäckar med block och pennor sedan fick de gå till skolan (cirkulera hemmet ett visst antal varv) under den tiden förvandlades jag till lärare. Så började vi med dagens schema, arabiska, islam, koran och gymnastik och fruktstund. När dagen var slut sprang de samma bana hem och så var skoldagen slut :) Mina barn led inte av dessa stunder utan det var en lek. Visst skrev dem men så fort de blev trötta var det dags för gympa passet. Och visst gav det resultat, han läste arabiska bara 4 år gammal men nu i efterhand undrar jag om det gör någon skillnad. Vad spelar det för roll om ett barn kan läsa när den är 4 eller 8 år?

När äldsta var 8 år begav vi oss ut i vida världen och där gällde andra regler. Här i Sverige ser man inte de första åren på samma sätt som i de länder jag varit i. Där börjar barnen tidigt med disciplin och att lära sig islam och koran är blodigt allvar. Ingen vill komma till dagis utan att kunna sin läxa. (Inte mina barn i varje fall).

Det är här vi kommer in på vilka mål du som förälder har för dina barn. Vill du att ditt barn ska vara hafidh quran vid tidig ålder är det många timmar som väntar och alla dom timmarna är inte lek, skoj och skratt.

På livets väg lär man sig av sina misstag och med mina minsta har följande uttalande av Ali ibn Abi Talib inspirerat mig;
Lek med dem de första sju åren (i livet); undervisa dem de följande sju åren; ge dem råd påföljande sju åren (och efter det). 
SobhanAllah, dessa människor som växte upp i den karga öknen har sådan visdom som sträcker sig över all utveckling. Jag är inte psykolog men de små kurser jag tagit i psykologi har alla pekat på hur mycket våra första år kan påverka oss som vuxna.

Om du själv blickar tillbaka på dina första sju år, vad kommer du ihåg? Hur många minnen har du? Jag kommer inte ihåg mycket men jag vet att jag var trygg.... Jag ska inte dra några paralleller eller säga vad som är rätt eller fel men tänk på det när du uppfostrar dina barn de första åren.

Låt inte era första stunder med islam vara stunder av tårar....För min del visar jag hellre barnet att islam är livet. Islam är allt. Jag vill att de ska älska islam och låt det bli en naturlig del av barnets liv precis som det ska vara i mitt liv. 

Låt barnet höra dig göra dua när ni vaknar, när ni äter, när ni går ut, när du nyser, när ni somnar...
Låt barnet se dig göra wudo för att sedan be...
Låt barnet höra din recitation...

När barnet snubblar, säg Bismillah.
Säg alhamdolillah när det nyser.
Säg mashAllah för varje framsteg, för alla minnen ni skapar på vägen.
Säg inshAllah när ni planerar nya äventyr.
Säg astaghfirollah när saker går fel.

Och vill inte barnet göra som dig så låt det vara. I denna ålder finns inget tvång. Ibland säger min 2-åring när vi går och lägger oss, "Nej inte Bismika Allahomma..." Jag fortsätter som om ingenting och han lär sig vare sig han vill eller inte :)

Ha en mystid när ni kryper ihop tillsammans och berätta de där riktiga sagorna som har hänt i verkliga livet för länge sedan; Om profeten Muhammad, om sahaba, om Profeterna. Jag vet att utbudet av dessa är få på svenska men att berätta sagor i mörkret innan man somnar är väldigt mysigt det också!

Få dem att älska Profeten Muhammad. Ta fasta på alla historier som visar vilken underbar person han var. Utgå från ditt barns liv och tankar och berätta och diskutera. - På denna punkt är barn väldigt olika, en del älskar historier och kan inte få nog medan andra inte bryr sig alls. Jag har barn som inte alls varit intresserad av historier förrän de blivit mycket äldre. De kanske bara älskar att lära sig koranen utantill men har inte intresse av att förstå. Låt det vara så då och anpassa dig efter ditt barn. Bygg en moské av lego och lek dua, bön och adhkaar.

Om man vill kan man utveckla sagorna ytterligare och pyssla/måla kopplat till berättelserna, kanske något hands-on för barn som är praktiska. Kanske tända en eld och berätta om Ibrahim som kastades i elden eller tafsir surah Boroj.

Utgå ifrån ditt barn och dess intresse samt inlärningsmetod när du försöker förmedla islam. Barn är så olika, en del lär sig islam genom att studera dig medan andra älskar varenda berättelse du delar med dig av. Att lära känna sitt eget barn och ta fasta på dess egenskaper underlättar i hur du kan gå vidare när barnet är redo för mer.

En sista idé är gemenskapen med andra. Ibland kan det underlätta om man går ihop med andra systrar för att lära barnen. Försök involvera dina barn med andra muslimer. Jag tror inte att man ska lära barnen grupperingar inom i islam så här tidigt utan barnet måste få känna samhörighet med andra och inte utanförskap även inom den muslimska gruppen. En del barn behöver gemenskap för att lära sig. Vi ska vara ett ummah och det är då vi är som starkast!

OBS!! Sluta aldrig att lära dina barn...bara för att de kunde massor när de var små betyder inte att den kunskapen stannar kvar. Barn glömmer fort. Ser vi på den svenska kursplanen återkommer samma kunskap men något svårare.... En lärdom att ta till sig.

Länkar;

Lite tips om barnuppfostran

Kommentarer

Populära inlägg