Surah at-Takathur


Med surah at-Takahur berättar jag historien om mannen med de två trädgårdarna. Den används ofta i tafsir på denna surah. Litet utdrag från texten;

”Du vet att jag har mer rikedomar, tjänare och barn än vad du har”, sa han till sin bror en dag när de gick in i trädgården. ”Jag tror inte den här trädgården någonsin kommer att torka ut! Jag tror inte ens att Domedagen kommer men skulle den komma så får jag säkert mer än dig eftersom jag har så mycket nu.”
Det vi lär oss från denna surah är att vi aldrig ska låta rikedomar i denna värld föra oss vilse istället ska vi tacka Allah för det Han ger oss genom att dyrka Honom och använda det på ett tillåtet sätt.

Det kommer bli en hel del pyssel relaterat till blommor ett tag eftersom det är vår så ha tålamod. Har velat göra nylonblommor länge och nu fick jag en chans och tog den. Liknelsen jag tänkte är att den döda marken börjar blomma på samma sätt som vi ska återuppstå en dag. Andra pyssel kan vara med stenar (eldens bränsle), göra vindruvor av lera/filt/papper osv.










Stenciler:

Tafsir surah at-takathur
Surah at-Takathur på svenska, engelska och transkriberat 

Länkar: 

Text på engelska
Audio om mannen med de två trädgårdarna
Nylonblommar beskrivning

Kommentarer

Populära inlägg