Surah at-Takathur




Salaam aleikom!

Nu har vi börjat med pyssel igen och vi fortsätter med tafsir av koranen. Nu var vi framme vid surah at-Takathur och jag valde berättelsen från surah Kahf om mannen med de två trädgårdarna. Den används ofta i tafsir av denna surah. 



Lite från textil; 
För länge sedan levde två bröder i en by som glömts bort. Den ena brodern var en fattig man som älskade Allah väldigt mycket. Han var nöjd med det lilla han hade och tackade Honom ofta.
Rikedomar sköljde över den andre brodern. Allah hade välsignat honom med tjänare, stora hus och många barn. Men det bästa av allt var hans två bördiga trädgårdar där vindruvsklasarna hängde tunga från plantorna. De ömtåliga plantorna skyddades av stora palmträd fyllda av frukt. Mellan träden rann en å sakta fram. Istället för att vara tacksam var mannen stolt och högmodig. Alla välsignelser hade gjort honom snål och arrogant.  
I visste du att rutan skrev jag: 
Det vi lär oss från denna surah är att vi aldrig ska låta rikedomar i denna värld föra oss vilse istället ska vi tacka Allah för det Han ger oss genom att dyrka Honom och använda det på ett tillåtet sätt. 
Något som tjejer älskar är smycken och de är ju lite av symbol för rika människor. Och som jag sa till dem så är guld, rikedomar, fina bilar mm tillåtna för oss muslimer men det finns villkor. Vi får aldrig glömma att visa vår tacksamhet till Allah för all den välsignelse Han skänker oss. Det kan vi göra genom att ge zakat, säga alhamdolillah och dyrka Honom. 

Säg till om ni vill att jag laddar upp texterna inshAllah. Har inte mycket tid framför datorn nu när min minsting blivit större och vägrar låta mig sitta här...

Jag har kommit in i en era då jag återvinner alla saker som bara ligger i skåpen här hemma...En mockajacka klipptes i långa remsor och sen var det bara att börja skapa. Med lite pärlor och krafs blir det fina smycken...



Kommentarer

Populära inlägg