Ge gåvor och ni kommer att älska varandra...




Jag har en ny grupp flickor som jag träffar ibland med dessa planerar jag andra pyssel och lektioner än Allahs namn. Jag ville så gärna göra små gåvor med dem och tänkte passa på att gå igenom lite om vad islam säger om presenter. Jag samlade lite ahadith om gåvor på ett papper som vi läser tillsammans (de brukar älska att träna på att läsa) och pratar lite om varje hadith så att alla förstår vad de betyder. Som ni ser så förenklar jag haditherna för att underlätta språkmässigt för yngre barn. 

När man pratar om presenter kan man passa på att ta upp födelsedagar, kristna högtider osv och påminna barnen om att vi är muslimer och begränsar inte våra gåvor till särskilda tider utan det är uppmuntrat att vi ger varandra gåvor så ofta man vill/kan. :) OBS! Som förälder måste man tänka på att inte vara orättvis mot sina barn. Får ett barn en gåva så ska de andra också få det. Något som ytterligare visar på att vi muslimer inte ska fira födelsedag! 

Två berättelser om gåvor som jag hittade om ni har andra förslag tipsa mig gärna.... 

Profeten Muhammad fick inte ta emot allmosor (sadaqa) men gåvor kunde han ta emot. Detta var något som utmärkte honom som profet. När Salman al-Farsi mötte honom för första gången var det just i denna fråga som han testade om Profeten Muhammad var en äkta profet. 

....Under många år tjänade Salman al-Farsi den kristna kyrkan och träffade många präster och biskopar som lärde honom det de visste. Det var under dessa år han fick höra talas om den Profet som skulle dyka upp i Arabien. Det var den Profet som Gud skrev om i Bibeln. Där stod det att han skulle vara en ärlig man som aldrig använde folkets allmosor till sig själv men däremot tog han emot gåvor.

På sin resa till Arabien blev han lurad och såldes som slav till en judisk man från Medina. Det var så Salman blev slav i Medina. Staden med palmträd stod framför hans ögon precis som de kristna beskrivit platsen som den sista Profeten skulle bo i. Nu väntade en tid av hårt jobb som slav.



En dag när Salman var uppe i ett dadelträd och jobbade åt sin ägare fick han höra att en man som kallade sig Profet var på väg från Medina. Samma kväll tog han med sig några dadlar och gick för att se om han var den Sista Profeten.
”Jag har hört att ni är en rättfärdig man. Du och dina kompanjoner ser ut att behöva dessa dadlar bättre än mig. Ni får dem i allmosa av mig”, sa Salman. Profeten Muhammad lät de andra äta men åt inga dadlar själv.

Nästa dag var Salman tillbaka med nya dadlar. ”Du åt inte från min allmosa igår men det här är en gåva till dig. Varsågod”, sa han varefter Profeten åt dadlarna tillsammans med sina kompanjoner. Salman visste att mannen han satt med var det Sändebud Allah berättat om i Bibeln. Det var en ärlig mans ansikte han hade framför sig som inte tog från folkets allmosor. Den dagen blev Salman muslim.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En berättelse som visar på Ansars enorma generositet var den när Sa´d bin Rabiáh fördes samman med Abdur Rahamn bin ’Awf. Han öppnade sitt hem och mannen från Mecka som lämnat sina ägodelar kvar. Sa´d sa, ”Min broder! Jag är den rikaste av Medinas befolkning. Jag har två fruktträdgårdar och två fruar. Du får välja vilken av de två trädgårdarna du vill och jag ska flytta bort från den. Den av mina två fruar som behagar dig mest ska jag skilja mig ifrån för din skull.”

Abdur Rahman svarade honom, ”Må Allah välsigna dig och din familj och dina rikedomar, men visa mig bara vart marknaden ligger." 
På torget började han att göra affärer med det lilla han hade. Han köpte och sålde varor tills han hade tillräckligt för att gifta sig. När Profeten fick syn på honom en dag hade han det gula pulvret på sig, som kvinnorna från Medina använde som smink, Profeten frågade, 
- Mahyam, åh Abdur Rahman! (Ett ord med yemenitiskt ursprung vilket användes vid en angenäm överraskning.)
- Jag har gift mig, svarade Abdur Rahman.
- Vad gav du din fru i mahr (bröllopsgåva)? frågade Profeten.
- Vikten av en dadelkärna i guld, svarade Abdur Rahman.
 Ordna en waleema (bröllopsfest) om så bara med ett enda får. Må Allah välsigna dig i dina rikedomar, avslutade Profeten.

Abdur Rahmans framgångar växte och hans handel och inkomst ökade markant, han brukade säga att ”om jag så vänder en sten förväntar jag mig att finna guld eller silver därunder.” 


Finaste paketen av toarullar. Använd washitejp för att göra en girlang med flaggor.



Pyssel: 

Det blir paket av toarullar igen som vi fyller med fina hårdekorer. För om jag var flicka skulle jag älska att få en tyllrosett som present. Lite tyll, fina dekorstenar, band, limpistol, glitter och annat fint är allt som behövs för dessa söta kreationer. De är väldigt enkla att göra om du själv vill prova hittar ni länk nedan på lite olika beskrivningar. Jag hittar ofta på egna sätt en de som finns.  Fantasi kommer ni långt med också. Vill ni veta hur jag gjort är det bara att fråga. Det är inte alls svårt för barn i skolåldern att klara av det själva. 


Länkar:

En stencil med ahadith om gåvor.
Tyllrosett här och här 

Kommentarer

Populära inlägg