Vår Ramadanhörna 2017


I år blev det en naturhörna med gröna detaljer för kunskap och reflektion för hela familjen...

Tog ett tag att vika 30 stjärnor men det gick!! Nu förstår även lillebror att det är något speciellt på gång. Stjärnorna fylldes med frågor/ord att tala om samt godis/tuggummi i en härlig blandning. 


 Varje dag drar vi en "god gärning". Jag tänkte dokumentera den i min nya ramadan journal som jag tänkte prova på att föra i år, kan ju inte begära att A ska göra det om jag inte själv klarar det. 


Ramadanpåminnelser som vi läser och hänger upp på "anslagstavlorna bakom" (baksidan av gamla tavlor). 


Alla böcker/stenciler och utskrifter jag samlat på mig finns tillgängliga under snickarbänken. En liten stund läsning/kunskap varje dag. Lite på engelska då jag tänkte att det var dags för A att börja träna mer på det. 


Tog fram några av mina favoriter för mig själv och mina äldre barn att läsa ur. Tänk om jag lyckas återinföra våra lässtunder. När barnen hemskolade var det så mycket enklare att samlas kring böcker. Nu när barnen går i skola hinner man inte med något alls känns det som. 

Må Allah vägleda oss och våra små! 

Böcker som jag har hemma just nu som är enkla och intressanta även för yngre barn/ungdomar som förstår engelska är: 

Companions of the Prophet finns i två delar 
The signs of the day of judgement är en enkel men skrämmande/intessant bok. 
Tafsir ibn kathir part 30 av Habib Badr är en av mina personliga favoriter. Den andra serien jag har tycker jag inte lika mycket om. Tyvärr hittade jag ingen länk till den.
Den ädla Koranen juz 30 enklare text för barn att läsa med lite förklaringar. A kommer även ha sin egen bok som vi gjort med pysselgruppen i år att läsa ur med lite berättelser i. 
Paradise and Hell av Sulaiman al-Ashqar ger en omfattande beskrivning av både paradiset och helvetet. Kommer snart på svenska har jag hört. 
Sahih Bukhari är alltid kul att bläddra i och slå upp en hadith på måfå. 

Utöver dessa finns en mängd föreläsningar som barn och ungdomar (och vi) kan lyssna till en stund varje dag om så bara för 5 minuter. 


En samling med olika ahadih som handlar om ramadan hänger framme som påminnelser om denna månads välsignelser. 



Kommentarer

Populära inlägg